Klimaatgarant wint Hart-Hoofdprijs 2015

Publiek kiest voor vijfde keer meest vernieuwende en inspirerende duurzame ondernemer

20 MEI 2015, ZEIST
Samenvatting
Het Ridderkerkse bedrijf Klimaatgarant dat de energieprestatie van woningen drastisch verbetert, is uitgeroepen tot winnaar van de Hart-Hoofdprijs 2015. De publieksprijs van 10.000 euro is dit jaar voor de vijfde keer toegekend aan de meest vernieuwende en inspirerende duurzame ondernemer. Klimaatgarant was genomineerd omdat het bedrijf samen met gemeentes, projectontwikkelaars en bouwbedrijven bekijkt hoe ze in woningen de hoogst mogelijke energiebesparing kunnen realiseren, met vaak een warm huis zonder energierekening als resultaat.

Het Ridderkerkse bedrijf Klimaatgarant dat de energieprestatie van woningen drastisch verbetert, is uitgeroepen tot winnaar van de Hart-Hoofdprijs 2015. De publieksprijs van 10.000 euro is dit jaar voor de vijfde keer toegekend aan de meest vernieuwende en inspirerende duurzame ondernemer. Klimaatgarant wil het bedrag inzetten voor een app waarmee klanten nog beter kunnen volgen hoe ze ervoor staan met hun energieverbruik, zodat ze hun woning helemaal ´op nul´ kunnen krijgen.

Klimaatgarant was genomineerd omdat het bedrijf samen met gemeentes, projectontwikkelaars en bouwbedrijven bekijkt hoe ze in woningen de hoogst mogelijke energiebesparing kunnen realiseren, met vaak een warm huis zonder energierekening als resultaat. In een speciaal voor de Hart-Hoofdprijs geproduceerde korte film (1’09’’) vertelt Wim van den Bogerd van Klimaatgarant over zijn drijfveren: www.youtube.com/watch?v=PCimpNo4xdM

De belangstelling voor de vijfde Hart-Hoofdprijs was groot. Maar liefst 21.908 mensen hebben hun stem uitgebracht op een van de kandidaten. De stemmers konden een unieke fiets van Roetz-Bikes winnen. Naast Klimaatgarant waren WVO Zorg, De Hallen, Kytopia, Vechtclub XL en Biologische Boerderij Schuttershof genomineerd. Elke genomineerde vertelt op www.triodos.nl/hart-hoofdprijs in een korte video over zijn of haar initiatief. De video's zijn in totaal 160.000 keer bekeken. Het bleef tot het laatste moment spannend wie van de genomineerden de prijs zou winnen. Alle kandidaten kregen veel stemmen en in de top drie was het verschil slechts enkele honderden stemmen. Klimaatgarant won uiteindelijk met 5.624 stemmen.

De Hart-Hoofdprijs 2015 is dinsdagavond 19 mei tijdens een speciale bijeenkomst voor ondernemers in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam uitgereikt door Daniël Povel, directeur Zakelijke Relaties van Triodos Bank Nederland. Muziekgebouw aan ’t IJ is een van de podia uit de portefeuille Kunst en Cultuur van Triodos Bank.

De Hart-Hoofdprijs is een publieksprijs die in 2011 is ingesteld door Triodos Bank. De bank wil er de aandacht mee vestigen op ondernemers die gezien kunnen worden als duurzame koplopers in hun sector – en andere ondernemers met deze succesverhalen stimuleren. De prijs is vernoemd naar Triodos' pay off 'Volg je Hart - Gebruik je Hoofd', waarmee de bank duidelijk wil maken dat financieel en maatschappelijk rendement in haar optiek niet tegenover elkaar staan, maar elkaar juist kunnen versterken. Alle genomineerde ondernemers zijn gefinancierd door Triodos Bank.

De 6 genomineerden van dit jaar waren:

• Biologische boerderij Schuttershof - een combinatie van een melkveehouderij, varkenshouderij, boerderijwinkel en bed & breakfast. Herbert Groeneveld ontwikkelde een innovatieve melkrobot. Hiermee is het mogelijk om in natuurgebieden en uiterwaarden zonder stal toch melkvee te weiden en te melken. Hij beheert op bijzondere manier stukken natuurgebied van Staatsbosbeheer met zijn melkvee.
  • De Hallen - de voormalige tramremise, een rijksmonument gebouwd tussen 1902-1928 in Amsterdam West, is een duurzame locatie waar media, cultuur, mode, horeca en ambachten samenkomen. De Hallen realiseert sociale verbinding tussen verschillende buurten, de Ten Katemarkt enerzijds en de Bilderdijkkade anderzijds
  • Klimaatgarant - ontwikkelt samen met gemeentes, projectontwikkelaars en bouwers energieneutrale woningen en woonwijken en geeft bewoners een garantie op nul energieverbruik. Daarnaast ontwikkelt Klimaatgarant eigen installaties voor warmte- en koudeopslag en voor het opwekken van elektriciteit door middel van zonne-energie.
  • Kytopia - Muzikale speeltuin in binnenstad Utrecht. Kytopia is een broedplaats voor muziek en een kweekvijver voor talent. Het is een trefpunt voor muzikanten van over de hele wereld, een smeltkroes van muziekstijlen en genres. Kytopia is opgericht door trompettist, componist en orkestleider Colin Benders beter bekend als Kyteman.
  • Vechtclub XL - een innovatieve en bruisende broedplaats voor creatieve ondernemers en bezoekers. Vechtclub XL is gevestigd in een voormalig magazijn en vernieuwd met hergebruikt materiaal en milieuvriendelijke oplossingen. Het biedt ruimte aan meer dan 100 creatieve ondernemers, waardoor het als een platform voor kruisbestuiving functioneert.
  • WVO Zorg - grote zorgorganisatie met 13 locaties in Zeeland. Werkt volgens Planetree waarin mensgerichte zorg centraal staat. De bewoners en verzorgers staan voorop. WVO Zorg creeert een helende omgeving waarin technologie in de duurzame gebouwen van WVO Zorg ondersteunend en besparend is.
Citaten
"Je woning op energieverbruik nul krijgen is heel dichtbij." Klimaatgarant, winnaar Hart-Hoofdprijs 2015
Over Triodos Bank Nederland

Triodos Bank is ruim 35 jaar geleden opgericht met de missie om geld van spaarders en beleggers uitsluitend in te zetten om initiatieven in de reële economie te kunnen financieren, die een positieve verandering teweeg brengen op sociaal, cultureel of ecologisch gebied. De bank werd in 2009 door de Financial Times uitgeroepen tot duurzaamste bank ter wereld.