Verander waar jij je euro besteedt, en je verandert de wereld

“Niemand kan in z’n eentje de wereld veranderen, maar iedereen wel zichzelf. Bijvoorbeeld door waar jij je euro besteedt, en waar niet. Jouw geld kan verandering brengen."

20 DECEMBER 2016, ZEIST
Samenvatting
Met geld kun je de wereld veranderen. Vanuit die gedachte financieren wij al meer dan 35 jaar positieve verandering. Wat jij met je euro doet, en wat niet, dat maakt een groot verschil. De nieuwste publiekscampagne van Triodos Bank is gisteren van start gegaan met radio- en TV-commercials.

Consumenten doen elke dag, zeven dagen per week, financiële transacties. Bij al die transacties ben je in staat een duurzame verandering in de wereld in gang te zetten. Wij hebben als individu veel meer invloed dan we denken. Bijvoorbeeld met ons geld. Of we nu dagelijks eten kopen, uit eten gaan of kleding aanschaffen. En als we ons dat realiseren, wat doen we dan?

De nieuwste campagne van Triodos Bank ‘Geld verandert de wereld’ start op 19 december 2016 met radio en TV commercials. Begin 2017 krijgt de campagne een interactief vervolg. In januari zullen in Amsterdam de duurzame ondernemers die bij de bank bankieren en consumenten met elkaar verbonden worden. Door ondernemers en hun duurzame producten, diensten en initiatieven in kaart te brengen en consumenten te helpen hun weg daar naartoe toe te vinden.

Sinds de oprichting van Triodos Bank heeft de bank alleen duurzame ondernemers gefinancierd. Via de mobiel bankieren app van Triodos Bank en de website zijn deze bedrijven al te bekijken. Zo kon je al zien door je postcode in te vullen welke bedrijven dat zijn bij jou in de buurt. Dat levert een prachtig bestand op van ondernemers die de wereld op hun manier willen veranderen.

Bekijk de TV-commercial

Luister naar de Radio-commercial

Volgens Matthijs Bierman, Directeur van Triodos Bank gaat de bank met de campagne een stap verder dan voorheen door consumenten en ondernemers niet alleen bewust te maken, maar ze ook concreet te laten zien wat ze vervolgens kunnen doen: “De invloed die we als individu vandaag de dag hebben, is meer dan ooit actueel onderwerp van gesprek. Onze campagne roept consumenten en ondernemers op om in de kracht van hun eigen invloed te geloven. Want elke dag weer heeft het geld dat we uitgeven, investeren in ons bedrijf, sparen of beleggen een veranderkracht die ongekend is en die we niet moeten onderschatten. Als we dat beseffen, dan kunnen we daadwerkelijk bijdragen aan een meer duurzame wereld. En we nodigen iedereen uit om met ons mee te doen”

De campagne kan worden gezien als een logische vervolgstap van Triodos Bank op haar voorgaande campagnes ‘Klein. Het Nieuw groot’ (juli 2012), ‘Groei is meer dan een cijfer’ (december 2013), '5 dingen die ze je niet vertellen over de economie' (december 2014) en 'Hoe word je schathemeltjerijk?' die alledrie inspeelden op een breed gedragen behoefte de economie te vernieuwen. Deze leidden tot veel bijval van opinieleiders, de politiek en duizenden Nederlanders en er wordt tot op de dag van vandaag regelmatig aan gerefereerd.

Alle beeld is vrij van rechten te gebruiken

Over Triodos Bank Nederland

Triodos Bank is ruim 35 jaar geleden opgericht met de missie om geld van spaarders en beleggers uitsluitend in te zetten om initiatieven in de reële economie te kunnen financieren, die een positieve verandering teweeg brengen op sociaal, cultureel of ecologisch gebied. De bank werd in 2009 door de Financial Times uitgeroepen tot duurzaamste bank ter wereld.